[러시아] ‘물소비 줄이기 모스크바 캠페인’ 국제상 수상
‘제18회 국제 비즈니스 어워드’ 비즈니스·정부 분야 동상 수상
러시아 모스크바시에서 물소비를 줄이기 위한 일련의 이니셔티브는 존경받는 스티비 어워드 프로그램의 일부인 ‘제18회 국제 비즈니스 어워드(18th Annual International Business Awards)’에서 ‘비즈니스·정부(Business/Government)’ 분야에서 ‘모바일 사이트 및 애플리케이션(Mobile Sites and Applications)’ 부문에서 동상을 수상했다.
모스크바에서 물소비를 줄이기 위한 캠페인은 주택 및 공공 서비스 부서와 함께 정보기술 부서에서 시행하고 있다.
모스크바 정보기술부 에두아르트 리센코(Eduard Lysenko) 장관은“우리 팀은 이 권위 있는 상을 받게 되어 정말 영광이다. 캠페인이 시작된 지 불과 7개월만에 우리는 두 개의 국제상을 수상했다”라면서 “이 프로젝트는 지난 5월‘국제독일혁신상(International German Innovation Award)’에서 도시생활을 위한 최고의 스마트 서비스 중 하나로 인정받았고, 이번에 ‘스티비상(Stevie Award)’ 동상을 받았다”라고 말했다.
에두아르트 리센코(Eduard Lysenko) 장관은 이어 “우리 프로젝트는 수도에서 물소비를 줄이는 방법에 대한 질문에 대한 답변이다. 우리는 모스크바 시민들에게 물을 덜 소비할 필요가 있다고 확신시킬 뿐만 아니라, 모스크바 사람들이 보다 지속가능한 일상 선택을 할 수 있도록 의식적인 물사용을 쉽고 보람있는 디지털 경험으로 만들었다”라고 강조했다.
수상자는 전 세계에서 260명 이상의 전문가에 의해 선정되었다. 올해에는 △올해의 회사(Company of the Year)’△모바일 사이트 및 애플리케이션(Mobile Sites and Applications)△최고의 신제품 또는 서비스(Best New Product or Service) △올해의 스타트업(tartup of the Year) △최고의 기업의 사회적 책임 프로그램(Best Corporate Social Responsibility Program)과 같은 후보로 3천700개 이상의 프로젝트가 콘테스트에 제출되었다.
모스크바시는 업데이트된 수도계량기 판독 서비스(물소비 그래프, 팁, 감정 강화), 물절약에 대한 대화형 퀴즈, 그리고 이니셔티브를 지원하기 위한 대화형 프레젠테이션 등 ‘모스크바 프로젝트(mos.ru project)’를 제출했다.
전문가 배심원단에 따르면 모스크바 정보기술부는 시각 디자인, 그래프 및 대화형 퀴즈의 도움으로 주민들이 물을 보다 합리적으로 사용하도록 장려하는 것을 목표로 하는 성공적인 디지털 프로그램을 개발했다.
예를 들어 사용자는 개별 물소비 통계를 보고 이를 도시의 평균 지표와 비교할 수 있다. 이 수치가 감소하거나 그 반대의 경우 크게 증가하면 서비스는 이를 사용자에게 알린다.
‘모스크바 프로젝트(mos.ru project)’에서 모두가 대화형 퀴즈를 풀고 물을 절약하는 방법을 확인하고 자원을 보다 책임감 있게 사용하는 방법을 배울 수 있다.
이 프로젝트를 지원하기 위해 모스크바시는 증강 현실 요소가 있는 캠페인을 시작했다. ‘가치 물(The value water)’은 올 봄 모스크바에서 개최되었다. 2021년 2월부터 4월까지 모스크바 시민들은 특별 QR 코드로 통일된 공과금 청구서를 받았다. 휴대폰으로 스캔하면 코드가 AR을 활성화하여 물방울이 수집 탱크에서 수도꼭지로 이동하는 모든 경로를 보여준다. 사용자는 물 처리에 참여할 수 있다. 정화 절차를 시작하고 펌프와 수도꼭지를 열 수 있다.
2021년 5월, 물소비를 줄이기 위한 모스크바 캠페인은 스마트 생활 부문에서 ‘독일 혁신상(German Innovation Award)’에 따라 도시 생활을 위한 최고의 스마트 서비스 중 하나로 인정되었다. 2021년 6월에 mos.ru 포털에서 ‘Clean Wate r: How It Works(깨끗한 물 : 작동 원리)’ 특별 프로젝트가 시작되어 다양한 이니셔티브를 계속할 수 있었다.
AR 프로젝트의 후속으로 2021년 6월 ‘Clean Water : How We Produce It(깨끗한 물 : 우리가 생산하는 방법)’ 프로젝트를 시작했다. 그곳에서 우리는 물에 대한 가장 중요하고 유용한 정보, 물을 저장하는 방법 및 이유를 수집했다. 이 프로젝트는 물 추출 및 정화의 대규모 프로세스와 수도꼭지에 들어가기 전에 걸리는 경로를 설명한다.
국제 비즈니스 어워드(International Business Awards)는 세계에서 가장 존경받고 평판이 좋은 비즈니스 어워드 프로그램 중 하나이다. 공공 및 민간, 영리 및 비영리, 크고 작은 전 세계의 모든 사람과 조직이 신청할 수 있습니다. 2021년에는 63개국의 조직이 지원했다.
스티비 어워드(Stevie Awards)는 아시아 태평양 스티비 어워드(Asia Pacific Stevie Awards), 독일 스티비 어워드(German Stevie Awards), 중동 및 북아프리카 스티비 어워드(Middle East and North Africa Stevie Awards), 미국 비즈니스 어워드(American Business Awards), 국제 비즈니스 어워드(nternational Business Awards), 여성 기업인 스티비 어워드(Stevie Awards for Women in Business), 스티비 등 8개 프로그램을 통해 시상된다. 고객 서비스 스티비 어워드는 70개국 이상의 단체로부터 매년 1만2천 개 이상의 출품작을 받는다.
[원문보기]
Moscow campaign to reduce water consumption wins international award
A set of initiatives aimed to reduce water consumption in Moscow has won the bronze award in the category “Mobile Sites and Applications” in the category “Business/Government” at the 18th Annual International Business Awards, a part of esteemed Stevie Award program. The winners were selected by a panel of experts.
The campaign to reduce water consumption in Moscow is implemented by the Department of Information Technologies together with the Department of Housing and Communal Services.
“Our team is truly honoured to receive this prestigious award. Within just seven months since the campaign began, we have won two international awards: in May the project was recognized as one of the best smart services for city living at the international German Innovation Award, and now we have received a Stevie Award bronze. Our project is an answer to the question on how to reduce water consumption in the capital. We do not just convince the Muscovites in the necessity to spend less water, we made conscious water usage an easy and rewarding digital experience that nudges Muscovites into more sustainable daily choices, “- said Eduard Lysenko, Minister of the Government of Moscow, Head of the Department of Information Technologies of Moscow.
The winners were chosen by more than 260 experts from all over the world. This year over 3700 projects were submitted for the contest in such nominations as “Company of the Year”, “Mobile Sites and Applications”, “Best New Product or Service”, “Startup of the Year”, “Best Corporate Social Responsibility Program”, “Best Manager” and others. The competition also included several categories highlighting the response of organizations and individuals to the COVID-19 pandemic.
Moscow submitted the following mos.ru project: an updated water meter reading service (water consumption graph, tips, emotional reinforcements), an interactive quiz on water saving, and an interactive presentation to support the initiatives.
According to the expert jury, the Moscow Department of Information Technology has developed a successful digital program aimed at encouraging residents to use water more rationally with the help of visual design, graphs and an interactive quiz.
Since 2012, Muscovites can submit water meter readings online via the service on mos.ru, and from 2021 it includes functions that help consume water more consciously. For example, users see the individual statistics of water consumption and can compare it to the city’s average indicators. If these figures decrease or vice versa, significantly increase, the service notifies users about this.
On mos.ru everyone can take an interactive quiz to check how they save water and learn how to use resources more responsibly.
To support this project, Moscow launched a campaign with elements of augmented reality “The value water” was held in the capital this spring. From February to April 2021, Muscovites received their unified utility bills with a special QR-code. When scanned by a mobile phone, the code activated an AR showing all the way that a water drop goes from a collecting tank to one’s tap. Users could participate in the water processing - they could launch the purification procedures, open pumps and taps.
In May 2021, Moscow campaign to reduce water consumption was recognized as one of the best smart services for living in the city according to the German Innovation Award in the Smart living category.
In June 2021, a special project “Clean Water: How It Works” was launched on the mos.ru portal to continue the range of initiatives.
As a follow-up to the AR project, we launched “Clean Water: How We Produce It” project in June 2021. There, we collected the most important and useful information about water, how to save it and why. The project describes large-scale processes of water extraction and purification, and the path it takes before it enters the taps.
The International Business Awards is one of the most esteemed and reputed business awards program in the world. All people and organizations worldwide ? public and private, for-profit and nonprofit, large and small - are eligible to apply for it. In 2021, organizations from 63 countries applied.
The Stevie Awards are presented through eight programs, including the Asia Pacific Stevie Awards, the German Stevie Awards, the Middle East and North Africa Stevie Awards, the American Business Awards, the International Business Awards, the Stevie Awards for Women in Business, the Stevie Awards for Great Employers and the Stevie Awards for Sales & Customer Service. The Stevie Awards receive more than 12,000 entries annually from organizations in more than 70 countries.
[출처 = 모던디플로매시(Moscow campaign to reduce water consumption wins international award - Modern Diplomacy) / 2021년 9월 30일]