중동·북아프리카, 대기오염으로 연간 27만명 사망…해양플라스틱 오염·해안 침식도 심각
 월드뱅크, 『푸른하늘, 푸른바다 보고서 : MENA(중동·북아프리카) 대기오염·해양플라스틱·해안 침식』 발표

세계은행(World Bank)이 2월 7일 발표한 『푸른하늘, 푸른바다 보고서 : 중동과 북아프리카의 대기오염, 해양 플라스틱 및 해안 침식』에 따르면,  대기오염과 황폐해진 바다와 해안선의 인적, 경제적 비용은 막대하며, MENA(중동과 북아프리카)의 일부 국가에서 GDP의 3% 이상으로 추정된다.
세계은행(World Bank)이 2월 7일 발표한 『푸른하늘, 푸른바다 보고서 : 중동과 북아프리카의 대기오염, 해양 플라스틱 및 해안 침식』에 따르면, 대기오염과 황폐해진 바다와 해안선의 인적, 경제적 비용은 막대하며, MENA(중동과 북아프리카)의 일부 국가에서 GDP의 3% 이상으로 추정된다.  [사진출처(photo source) = 세계은행(World Bank) 페이스북]

세계은행(World Bank)이 2월 7일 발표한 새로운 보고서에 따르면, 대기오염과 황폐해진 바다와 해안선의 인적, 경제적 비용은 막대하며, MENA(중동과 북아프리카)의 일부 국가에서 GDP의 3% 이상으로 추정된다.

『푸른하늘, 푸른바다 보고서 : 중동과 북아프리카의 대기오염, 해양 플라스틱 및 해안 침식(Blue Skies, Blue Seas: Air Pollution, Marine Plastics and Coastal Erosion in the Middle East and North Africa)』은 MENA(Middle East and North Africa)) 지역의 ‘푸른(blue)’ 천연자산(깨끗한 공기, 건강한 바다, 안정적인 해안선)의 저하에 초점을 맞추고 있으며 이 천연 수도에 대한 위협을 되돌릴 수 있는 정책 권고안을 제시한다.

세계은행(World Bank) 페리드 벨하지(Ferid Belhaj) 중동북아프리카 부총재는 “오염된 하늘과 바다는 중동과 북아프리카 지역의 수백만 명의 건강, 사회, 경제적 복지에 큰 피해를 준다”라면서 “이들 국가들이 ‘코로나19(COVID-19)’에서 회복함에 따라 진로를 바꾸고 배출량이 적고 환경 악화가 적은 더 푸르고 지속 가능한 성장 경로를 선택할 기회가 있다”고 말했다.

보고서는 MENA 대도시의 대기오염 수준은 세계 최고 수준이며 도시민 평균 호흡량은 WHO가 안전하다고 인정한 오염물질의 10배를 넘는다고 밝혔다. 대기오염은 연간 약 27만 명의 사망자를 발생시키는데, 이는 교통사고, 당뇨병, 말라리아 결핵, 에이즈(HIV/AIDS), 급성 간염 사망자를 합친 것보다 많다. MENA 거주자는 높아진 대기오염 수준에 노출되어 일생 동안 최소 60일 이상 앓고 있다. 대기오염으로 인한 경제적 비용은 엄청나며, 매년 약 1천410억 달러, 즉 지역 GDP의 2%를 차지한다.

MENA의 바다도 오염이 심해졌고, 주민들은 평균적으로 매년 6kg 이상의 플라스틱 쓰레기를 이 지역의 바다에 배출하는데, 이는 세계적으로 가장 높은 수준이다. 보고서에 따르면 해양플라스틱 오염의 연평균 비용은 GDP의 0.8% 수준이며, 이 플라스틱 폐기물의 주요 원인은 부실한 고형 폐기물 관리와 플라스틱 대체물의 부족으로 인한 플라스틱의 과도한 사용이다.

마그레브(Maghreb)와 마쉬레크(Mashreq) 지역은 쓰레기의 약 60%를 잘못 관리하고 있으며, 고소득 걸프 국가를 포함하여 공개 덤핑이 만연하다. 총 폐기물 발생량은 2016년 1억2천900만 톤에서 2050년 2억5천500만 톤으로 거의 두 배 증가할 것으로 예상되어 문제를 더욱 악화시킬 것이다. 

오염된 바다에 더해 해안 침식으로 인한 위험이 증가하고 있으며, MENA 해안선은 전세계적으로 두 번째로 빠른 속도로 침식되고 있다. 보고서는 마그레브(Maghreb)에서만 해안이 연간 평균 약 15cm 침식되었으며 이는 전 세계 평균 연간 7cm의 두 배 이상이라고 보고서는 밝혔다.

MENA 해변의 실종은 특히 빈곤층의 생계를 위협한다. 축소되는 해안선은 어업을 손상시키고 해안 관광을 감소시키며 관련 활동을 손상시킨다. 파괴된 토지와 건물에 대한 해안 침식의 추정 직접 비용(관광 수익 감소와 같은 간접 비용 제외)은 알제리의 GDP의 0.2%에서 튀니지의 2.8%까지 다양하다. 

MENA의 푸른 자산(blue assets) 악화는 다양한 결함으로 인한 것이지만, 세 가지 문제 모두에 공통적인 문제는 출처와 관련 부문 모두에 대한 신뢰할 수 있는 지식의 부족이다. 따라서 대기 및 해양 플라스틱 오염에 대한 원천 속성 연구뿐만 아니라 해안 침식에 대한 해안 역학에 대한 보다 상세한 연구를 개선하는 것이 중요하다. 마찬가지로, 세 가지 이슈 모두에 대한 인식 프로그램은 대중에게 정보를 제공하고 변화에 대한 수요를 증가시키기 위해 필수적이다.

보고서에 따르면 MENA지역의 해양플라스틱 오염의 연평균 비용은 GDP의 0.8% 수준이며, 이 플라스틱 폐기물의 주요 원인은 부실한 고형 폐기물 관리와 플라스틱 대체물의 부족으로 인한 플라스틱의 과도한 사용인 것으로 밝혀졌다.  [사진출처(photo source) = 세계은행(World Bank) 페이스북]
보고서에 따르면 MENA지역의 해양플라스틱 오염의 연평균 비용은 GDP의 0.8% 수준이며, 이 플라스틱 폐기물의 주요 원인은 부실한 고형 폐기물 관리와 플라스틱 대체물의 부족으로 인한 플라스틱의 과도한 사용인 것으로 밝혀졌다.  [사진출처(photo source) = 세계은행(World Bank) 페이스북]

보다 구체적으로 대기오염의 경우, 보고서는 대기 오염에 따른 비용의 책정, 화석연료 보조금 개혁, 배출에 대한 시장 창출, 그리고 보다 깨끗한 교통수단 선택권을 제공할 것을 제안한다. 농·시립 폐기물의 공개 연소를 줄이기 위한 고체 폐기물 관리 개선과 함께 산업에 대한 보다 엄격한 배출 기준의 효과적인 시행이 중요하다.

해양 플라스틱 오염을 해결하기 위해, 보고서는 고형 폐기물 관리를 개선하고, 재활용 시장을 위한 신뢰할 수 있는 시장 구조를 만들고, 플라스틱 대안에 대한 민간 부문과의 협력을 증가시키는 한편, 플라스틱의 가격을 인위적으로 낮추는 화석 연료 보조금을 줄이는 것을 포함한다.

해안 침식을 막기 위해, 정부는 침식의 동인을 더 잘 이해하고 핫스팟(hotspots)을 결정하는 동시에 통합 해안 구역 관리 계획에 착수하고 사구 식물이나 인공 암초를 포함한 해안선을 보호하는 자연 기반 해결책을 채택해야 한다. 게다가, 이 보고서는 불법 모래 채취를 효과적으로 금지하고 강에서 해안으로 퇴적물의 흐름을 막는 댐을 개조하는 등 해안 침식을 악화시키는 관행들을 통제해야 한다고 말했다.

세계은행 중동 및 북아프리카 지속가능개발국장인 아야트 솔리만(Ayat Soliman)은 “건강한 푸른 자산은 무역, 관광 및 산업의 진원지에 있으며 더 많은 조치가 필요하지만 많은 국가들은 이제 개혁, 규제, 파트너십, 투자를 통해 이 중요한 자연 자본을 보호할 긴급한 필요성을 인식하고 있다”고 말했다. 

오염된 바다에 더해 해안 침식으로 인한 위험이 증가하고 있으며, MENA 해안선은 전세계적으로 두 번째로 빠른 속도로 침식되고 있다. 보고서는 마그레브(Maghreb)에서만 해안이 연간 평균 약 15cm 침식되었으며 이는 전 세계 평균 연간 7cm의 두 배 이상이라고 보고서는 밝혔다.   [사진출처(photo source) = 세계은행(World Bank) 페이스북]
오염된 바다에 더해 해안 침식으로 인한 위험이 증가하고 있으며, MENA 해안선은 전세계적으로 두 번째로 빠른 속도로 침식되고 있다. 보고서는 마그레브(Maghreb)에서만 해안이 연간 평균 약 15cm 침식되었으며 이는 전 세계 평균 연간 7cm의 두 배 이상이라고 보고서는 밝혔다.   [사진출처(photo source) = 세계은행(World Bank) 페이스북]

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MENA’s Polluted Skies And Seas Hurt Economies, Livelihoods

WASHINGTON, February 7, 2022 - The human and economic cost of air pollution and degraded seas and coastlines is immense, estimated to be more than 3% of GDP in some countries of the Middle East and North Africa (MENA), according to a new World Bank Report.

The report, Blue Skies, Blue Seas: Air Pollution, Marine Plastics and Coastal Erosion in the Middle East and North Africa, focuses on the degradation of "blue" natural assets in the MENA region (clean air, health seas and stable coastlines) and offers policy recommendations to reverse the threat to this natural capital.

"Polluted skies and seas are costly to the health, social and economic wellbeing of millions of people in the Middle East and North Africa region," said Ferid Belhaj, World Bank Vice President for the Middle East and North Africa. 

"As countries recover from COVID-19, there is an opportunity to change course and choose a greener, bluer and more sustainable growth path that has fewer emissions and less environmental degradation," he added.

Air pollution levels in MENA’s largest cities are among the highest in the world, with the average urban resident breathing in air that exceeds by more than 10 times the level of pollutants considered safe by the WHO, the report said. Air pollution causes about 270,000 deaths a year (more than deaths from traffic accidents, diabetes, malaria TB, HIV/AIDS and acute hepatitis combined) and the average MENA resident is ill at least 60 days in his/her lifetime due to exposure to elevated air pollution levels. The economic costs of air pollution are immense ? around $141 billion per year, or 2% of regional GDP.

MENA’s seas have also become more polluted, and the average resident contributes more than 6 kg of plastic waste into the region’s seas each year, the highest level globally. According to the report, the annual average cost of marine plastic pollution is around 0.8% of GDP. A major cause for this plastic waste is poor solid waste management, and an over-use of plastics, partly due to a lack of plastic alternatives.

 The Maghreb and Mashreq regions mismanage around 60% of their waste and open dumping is prevalent, including in higher-income Gulf countries. Total waste generation is expected to almost double by 2050 to 255 million tons (from 129 million tons in 2016), further exacerbating the issue.

Added to dirty seas, is a growing risk posed by coastal erosion, with MENA’s shorelines eroding at the second fastest rate globally. In the Maghreb alone, coasts have eroded at an average of around 15 centimetres per year, more than double the global average of 7 centimetres per year, the report said. The disappearance of MENA’s beaches threatens livelihoods, particularly among the poor. 

Shrinking coastlines impair fisheries, reduce coastal tourism and compromise related activities. The estimated direct cost of coastal erosion in terms of destroyed land and buildings (excluding indirect costs such as reduced tourism revenues) range from 0.2% of GDP in Algeria to 2.8% in Tunisia.

The deterioration of MENA’s blue assets is due to a range of deficiencies but common to all three challenges is a lack of reliable knowledge of both the sources and sectors responsible. Hence, it is key to improve source attribution studies for air and marine plastic pollution as well as more detailed studies of coastal dynamics for coastal erosion. Similarly, awareness programs for all three issues are vital to inform the public and boost demand for change.

More specifically for air pollution, the report suggests pricing the cost of air pollution and reforming fossil fuel subsidies and creating markets for emissions, along with offering cleaner transportation options. Effective enforcement of stricter emission standards for industry is crucial, as are improvements in solid waste management to reduce the open burning of agricultural and municipal waste.

To address marine plastic pollution, report recommendations include improving solid waste management, creating reliable market structures for recycling markets and increased collaboration with the private sector for plastic alternatives, while also reducing fossil fuel subsidies which artificially reduce the price of plastics versus alternatives

To tackle coastal erosion, governments must better understand the drivers of erosion and determine hotspots while also embarking on integrated coastal zone management schemes and adopting nature-based solutions that protect coastlines, including dune vegetation or artificial reefs. Moreover, practices that exacerbate coastal erosion should be controlled, including effective bans for illegal sand mining, and retrofitting dams that obstruct the flow of sediment from rivers to the coasts, the report said.

"Healthy blue assets are at the epicenter of trade, tourism and industry in MENA and while more needs to be done, many countries do now recognize the urgent need to protect this vital natural capital through reforms, regulations, partnerships and investments," said Ayat Soliman, World Bank Director of Sustainable Development for the Middle East and North Africa.

[출처=월드뱅크(MENA’s Polluted Skies And Seas Hurt Economies, Livelihoods (worldbank.org)) / 2022년 2월7일자 보도자료]

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