불법 물수송 트럭 시장 통해 농촌 지하수원 도시로 운송
불법 물시장 성행으로 공공 수도 시스템 물 및 개선 비용 부족
효고적인 정책 제시…기업 판매 축소하고 가정 판매 높여야

스탠포드 대학교가 주도한 연구에 따르면 요르단에서는 무허가 물수송 트럭 시장을 통해 농촌 지하수원이 도시로 빠르게 이동하고 있다.[사진출처(Photo source) = 픽스배이(Pixabay)]
스탠포드 대학교가 주도한 연구에 따르면 요르단에서는 무허가 물수송 트럭 시장을 통해 농촌 지하수원이 도시로 빠르게 이동하고 있다.[사진출처(Photo source) = 픽스배이(Pixabay)]

요르단에서는 식수 암시장(Shadow Market)이 급성장하고 있다. 지난 8월 14일 『네이처 서스테이너빌리티(Nature Sustainability)』에 발표된 새로운 연구에 따르면, 공식적으로 허가된 관정에서 소비자에게 공급되는 물 1갤런당 10갤런이 불법적으로 판매되고 있다. 즉, 10배가 넘는 물이 불법적으로 유통되고 있다는 것이다.

이 연구는 급속하게 감소하는 농촌 지하수원이 공공 물공급이 종종 불안정하고 불공평하게 분배되는 도시 지역의 주민과 기업으로 빠르게 이동하고 있음을 보여준다.

스탠포드 대학교 등 12명 이상의 연구원이 참여한 이 연구는 인구 증가와 기후 변화로 물부족 현상이 발생함에 따라 2050년까지 개인 물수송 트럭(Tanker Trucks)을 통한 무허가 관정에서 운반되는 물에 의존하는 가정이 두 배 이상 증가할 것이라고 나타냈다.

불법 물수송 트럭 시장은 베이루트, 첸나이, 멕시코 시티, 뭄바이, 나이로비와 같은 전 세계 주요 도시에서 물을 공급하는 데 중요한 역할을 한다. 요르단에서는 물수송 트럭에 의한 불법 물공급에 대한 영향이 지금까지 상당히 과소 평가돼 왔다.

불법적인 취수는 막대한 비용을 초래하는데, 요르단의 규제 받지 않은 물수송 트럭 시장은 전체 물공급의 15%만 차지하는 반면 도시 시민 및 기업이 매년 물에 소비하는 돈의 절반 이상을 벌어들인다. 이는 공공 물공급을 개선하는 데 사용할 수 있는 자원을 낭비하는 것이다.

스티븐 고어릭(Steven Gorelick) 스탠포드 도어 지속가능 대학(Stanford Doerr School of Sustainability)의 지구 시스템 과학과 교수이자 본 연구의 공동 저자는 “무허가 물수송 트럭이 운반하는 방대한 양의 물공급으로 인해 정부에 수익이 발생하지 않는다면, 국가의 불안정적이고 비효율적인 물공급 시스템을 개선하기 위한 상당양의 자금이 버려지는 것"이라고 지적했다.

이 연구는 요르단과 인도의 물안보 문제에 초점을 맞춰온 고어릭 교수가 이끄는 연구 컨소시엄인 '도시 지속가능한 환경을 위한 식량-물-에너지 프로젝트(Food-water-energy for Urban Sustainable Environments, FUSE)'의 최신 연구이다.

또한 이 연구는 물수송 트럭 시장의 성장이 지속가능한 담수 관리와 깨끗한 물과 위생에 대한 보편적 접근을 보장하려는 유엔(UN)의 목표를 충족하기 위한 공공 물공급 시스템의 능력 저하에 대한 '경고 신호'라고 꼬집는다.

오늘날 물수송 트럭은 요르단에서 물안보의 중대한 격차를 메우고 있으며, 일일 1인당 40리터 미만의 물공급을 받는 모든 가구의 92%가 이를 통해 물을 공급받고 있다. 고어릭 교수는 "불법 물수송 트럭 업자의 높은 물가격과 부정적인 영향은 공공 물공급이 모든 수요를 충족시키지 못하게 하는 직접적인 결과다"라고 지적했다.

그러나 이 연구에서는 물수송 트럭 시장의 성장은 인구 압력을 따라갈 수 없다는 것을 발견했다. 2050년까지 최소한의 물공급을 받는 가정의 수가 5배로 증가하고, 도시와 가장 가까운 지하수 수준이 감소함에 따라, 많은 가정이 점점 더 물수송 트럭을 통한 물공급을 받지 못하게 될 것이라고 연구는 시사한다.

이 연구는 노후된 수도관을 개선하는 것에서부터 대규모 해수 담수화에 이르기까지 여러 가지 보완적인 솔루션을 제시하고 있다. 연구자들은 단순히 불법 관정을 폐쇄하는 것이 물접근을 제한함하게 돼 득보다 실이 더 많다는 사실을 발견했다.

이 연구에 따르면 보다 효과적인 정책은 시간이 지남에 따라 기업에 대한 물수송 트럭 판매 허가를 축소하는 동시에 가정에 대한 판매는 인구에 비례해 증가하도록 허용하는 것이다.

베른트 클라우어(Bernd Klauer) 헬름홀츠 환경 연구 센터(Helmholtz Center for Environmental Research, UFZ)의 물 경제학자이자 본 연구의 공동 저자는 "물손실이 적을 뿐만 아니라 공급되는 물도 더 공평하게 분배될 것"이라고 설명했다.

[원문보기]

Illegal market for water expands in Jordan

Stanford-led research reveals a massive and accelerating transfer of water from rural groundwater sources to Jordan’s cities through an unlicensed tanker water market. Recognizing this previously hidden demand for water could be critical for improving urban water security in water-stressed cities in Jordan and elsewhere.

 

In Jordan, a shadow market for drinking water is booming. For every gallon of water that’s pumped and trucked to consumers from the country’s officially licensed wells, 10 gallons are sold illegally, according to new research published Aug. 14 in Nature Sustainability.

The study reveals a massive and accelerating transfer of water from rapidly dwindling rural groundwater sources to residents and businesses in urban areas, where public water supplies are often unreliable and unequally distributed.

The analysis, which involved more than a dozen researchers from several institutions including Stanford University, suggests household reliance on deliveries from unlicensed wells via private tanker trucks will more than double by 2050 as population growth and climate change drive water shortages.

Informal tanker water markets play a significant role in providing drinking water in major cities around the world, such as Beirut, Chennai, Mexico City, Mumbai, and Nairobi. In Jordan, “The implications of illegal water deliveries by tanker truck have been completely underestimated until now,” said study lead author Christian Klassert, an economist at the Helmholtz Centre for Environmental Research in Leipzig, Germany, who was a visiting postdoctoral fellow at Stanford.

High price for a precious resource

Illegal water pumping comes at a steep cost, with the unregulated tanker water market in Jordan supplying only 15% of the drinking water, while attracting more than half of the money that urban residents and businesses spend each year on water. This saps resources that could otherwise be used to improve the public water supply.

“Without revenues accruing to the government from the vast quantity of unlicensed tanker supplies, significant funds remain unavailable to improve the nation’s intermittent and inefficient supply system,” said study co-author Steven Gorelick, a professor of Earth system science at the Stanford Doerr School of Sustainability.

The analysis is the latest work from the FUSE Project (Food-water-energy for Urban Sustainable Environments), a research consortium led by Gorelick that has focused on water security issues in Jordan and India.

A disappearing lifeline

The new Nature Sustainability study notes that growth of the tanker market is a “warning sign” of the declining capacity of public supply systems to meet the United Nations’ goal of ensuring sustainable freshwater management and universal access to clean water and sanitation. Tanker trucks today are filling a critical gap in water security in Jordan, supplying as much as 92% of all households that receive less than 40 liters of piped water per person per day. “Their high prices and negative impacts are a direct consequence of the inability of public water supply to meet all demands,” the authors write.

But the lifeline won’t last: Tanker water market growth cannot keep pace with population pressures, the authors found. As the number of households receiving that bare-minimum supply of piped water increases fivefold by 2050 and groundwater levels closest to cities decline, the research suggests many households will lose access to increasingly expensive water deliveries.

The research points to several complementary solutions, ranging from fixing deteriorating water pipes to desalinating seawater at large scale. The authors were surprised to find that simply closing illegal wells – an approach that has helped to curb excess groundwater pumping for agriculture – would do more harm than good by limiting water access.

The analysis indicates a more effective policy would curtail licenses for tanker sales to businesses over time, while allowing sales to households to grow in proportion to the population. Study co-author Bernd Klauer, a water economist at the Helmholtz Centre for Environmental Research, explained, “Not only would less water be lost, but the water supplied would also be distributed more equitably.”

[출처 = 스탠포드 대학교(Stanford University)(https://sustainability.stanford.edu/news/illegal-market-water-expands-jordan) / 2023년 8월 14일]

[번역 = 배민지 차장]

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