생태학적·화학적 검사 결과 ‘양호’ 수준 없어…2027년까지 수질 개선 달성 가능성 낮아

농업 부문 일부 관행 수질에 영향 미쳐…효과적인 관리방식 취해야

북아일랜드 감사원이 3월 25일(현지 시각) 발표한 보고서에 따르면 2027년까지 북아일랜드의 강과 호수의 수질을 개선하려는 유럽의 목표는 달성되지 않을 거라는 전망이다 [사진출처 = Northern Ireland Audit Office]
북아일랜드 감사원이 3월 25일(현지 시각) 발표한 보고서에 따르면 2027년까지 북아일랜드의 강과 호수의 수질을 개선하려는 유럽의 목표는 달성되지 않을 거라는 전망이다 [사진출처 = Northern Ireland Audit Office]

북아일랜드 감사원이 3월 25일(현지 시각) 발표한 보고서에 따르면 2027년까지 북아일랜드의 강과 호수의 수질을 개선하려는 유럽의 목표는 달성되지 않을 거라는 전망이다. 

도리니아 카빌(Dorinnia Carville) 북아일랜드 감사원장의 ‘북아일랜드 호수 및 강의 수질에 관한 보고서’에 따르면, 2000년에 발표된 ‘물 관리 기본지침(Water Framework Directive, WFD)’은 유럽전역의 수계에 대한 목표를 설정했다고 말했다. 

또한 WFD는 2027년까지 북아일랜드의 모든 강과 호수가 ‘양호’한 수질등급 달성하는 것을 목표로 하고 있다고 말했다. 

그러나 수질개선을 위한 계획에도 불구하고 2021년에 북아일랜드 강의 3분의 1 미만이 수질등급 ‘양호’ 를 기록했고, 이는 2015년 이후 수질개선이 이뤄지지 않았음을 의미한다. 호수의 경우 2021년 수질등급 ‘양호’로 분류된 비율은 14%에 불과했으며, 이는 2015년 24%보다 감소한 수치다.  

반면, 아일랜드의 강과 호수는 북아일랜드 보다 평균적으로 두 배 이상 ‘양호’한(또는 더 나은) 수질등급 달성했다. 

수질 검사와 함께 강과 호수의 화학적 상태도 측정했다. 2015년부터는 화학적 검사에 ‘우선순위 물질(priority substances)’을 포함하는 등 강화된 모니터링 요건이 도입됐다. 

강화된 모니터링 요건을 적용한 결과 북아일랜드의 어떤 호수나 강도 화학적 상태가 양호하지 않았으며,  더 나아가 화학적 상태와 생태학적 상태를 함께 고려했을 때 북아일랜드의 어떤 강이나 호수도 양호한 상태를 보이지 않았다.    

보고서에 따르면 수질에 대한 지속적인 문제가 부분적으로 강과 호수에 축적된 과잉 영양소에 기인한다고 지적한다. 농업 부문의 일부 관행은 수질에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 

그러나 보고서는 이러한 관행을 관리하기 위해 공공 부문에서 취한 현재의 접근 방식이 효과적이지 않다고 지적한다.

예를들어, 2017년에서 2021년 사이 심각도가 높거나 중간 정도로 판단되는 농업 관련 사건이 373건 보고됐다.

그러나 보고서는 북아일랜드 농장의 약 1%가 북아일랜드 환경청에 의해 매년 검사를 받고 있다고 지적한다. 이 1%의 표본 크기는 농업 부문이 차지하는 북아일랜드 전체 토지 면적의 77%와 대조된다.

2022년 북아일랜드에서 발생한 오염 사고 4건 중 1건은 농업 부문과 관련이 있었다. 농업과 관련된 모든 수질 오염 사고의 절반 이상이 네이호 반 리버(Neagh Bann River유역에서 발생했다. 이 지역 내에서 대부분의 사고는 블랙워터(Blackwater) 강 지역에서 발생했으며,  '농장 폐수 혼합물', '사일리지', '가축 배설물' 등 3가지 오염물질이 가장 많이 검출됐다.

보고서는 또한 북아일랜드 워터(NI Water)의 활동결과로 발생하는 수질오염 사고를 조사했다. 북아일랜드 워터의 운영과 관련된 오염 사고는 전체 오염 사고 중 8건 중 1건을 차지하지만, 2017년과 2023년 사이에 총 사건 수는 43% 감소했다.

2017년에서 2023년 사이에 기록된 572건의 오염 사고 중 거의 절반(46%)이 북부 동부 강 유역 지구에서 발생했으며 대부분은 라간 강(River Lagan) 지역에서 발생했다.

이 보고서는 북아일랜드가 영국에서 폐수 처리 준수 여부를 평가하기 위한 샘플링이 계속해서 사전 발표되는 유일한 지역이라고 덧붙였다. 이를 개혁하기 위한 노력은 2016년 농림 환경부에 의해 발표되었지만 2027년까지 공식적으로 시행되지 않을 것이다.

도린니아 카빌(Dorinnia Carville)은 보고서의 조사 결과에 대해 "북아일랜드의 수질에 대한 우려는 오랫동안 있어 왔다“며 “수원을 손상으로부터 보호되고 조치가 취해지도록 여러 지역에 걸쳐 추가적인 작업이 필요하다”고 말했다. 

또한 "농업분야를 포함한 이해관계자들과의 보다 나은 지속적인 참여가 필요하며, 규제 및 검사 업무의 효율성을 높이는 방안도 고려해야 한다“고 덧붙였다.

[원문보기]

Water Quality in Northern Ireland’s Rivers and Lakes

European targets for improving water quality in Northern Ireland’s rivers and lakes by 2027 will not be met. 

That is among the conclusions of a report published today (Monday 25 March 2024) by Northern Ireland’s Auditor General.

Dorinnia Carville’s report on Water Quality in Northern Ireland’s Lakes and Rivers notes that the Water Framework Directive, published in 2000, set targets for bodies of water across Europe. 

It included a target for all rivers and lakes in Northern Ireland to achieve ‘good’ ecological status by 2027. 

Despite initiatives to improve water quality, in 2021 less than one third of Northern Ireland’s rivers had good ecological status, representing no improvement since 2015. 

In the case of lakes, only 14 per cent of were classified as having good ecological status in 2021 (down from around 24 per cent in 2015).

By contrast, on average more than twice as many rivers and lakes in the Republic of Ireland achieved good (or better) ecological status than in Northern Ireland.

Alongside testing of ecological status, the chemical status of rivers and lakes is also measured. 

Since 2015, enhanced monitoring requirements have been introduced, such as the inclusion of new ‘priority substances’.

As a consequence of this enhance monitoring, it is now the case that no lakes or rivers in Northern Ireland currently have good chemical status.

By extension, none of Northern Ireland’s rivers or lakes has good overall status (combining both chemical and ecological status) either.

Water quality issues and the agriculture sector 

Today’s report notes that the continuing issues around water quality are partly attributable to excess nutrients accumulating in rivers and lakes.

Some practices within the agriculture sector are generally accepted as exerting particular pressures on water quality. 

However, the report observes that current approaches taken by the public sector to manage these practices have not been effective.

For example, between 2017 and 2021, 373 incidents linked to agriculture were reported that were deemed to be of high or medium severity. 

The report notes that around one per cent of farms in Northern Ireland is inspected each year by the Northern Ireland Environment Agency. 

While in line with regulatory requirements, this one per cent sample size contrasts with the 77 per cent of total land area in NI which is accounted for by the agriculture sector. In 2022, one in four pollution incidents in Northern Ireland was linked to the agriculture sector.

Over half of all water pollution incidents linked to agriculture occurred in the Neagh Bann River Basin District. Within this district, most incidents were in the River Blackwater area, with ‘farm effluent mixture’, ‘silage’ and ‘cattle waste’ the three pollutants most frequently detected.

Water quality issues and NI Water operations

The report also considers water pollution incidents arising as a result of the activities of NI Water. While pollution incidents linked

to Northern Ireland Water’s operations account for one in eight of all pollution incidents, the total number of incidents declined by 43 per cent between 2017 and 2023. 

Almost half (46 per cent) of the 572 recorded pollution incidents between 2017 and 2023 occurred in the Northern Eastern River Basin District (with most of those occurring within the River Lagan area).

The report adds that Northern Ireland remains the only region of the UK where sampling to assess compliance of wastewater treatment continues to be pre-announced. 

Efforts to reform this were announced by the Department of Agriculture, Environment and Rural Affairs in 2016, but will not formally take effect until 2027 at the earliest.

Commenting on the report’s findings, Dorinnia Carville said: “There have been long-standing concerns over water quality in Northern Ireland. Further work is required across a number of areas to ensure that these water sources are protected from damage, and that steps are taken to achieve the required regulatory standards.”

“Better and sustained engagement with stakeholders including the agriculture sector is needed, and consideration should be given to enhancing the effectiveness of regulatory and inspection work. 

Better use of data will also help, both in helping target testing at areas most at-risk, and to help benchmark Northern Ireland with regions experiencing better outcomes in regards to water quality.”

[출처 = Northern Ireland Audit Office (https://www.niauditoffice.gov.uk/files/niauditoffice/documents/2024-03/NI%20Audit%20Office%20Media%20Release%20-%20Water%20Quality%20in%20NI%27s%20Rivers%20and%20Lakes_0.pdf) / 2024년 3월 25일] 

[번역 = 박원희 기자] 

저작권자 © 워터저널 무단전재 및 재배포 금지